Egy óvodás kisgyerek figyelme hasonlóan a felnőttekhez, függ a veleszületett temperamentumától, és befolyásolja az is, hogy mit csinál éppen, hiszen egy új játékkal sokkal hosszabb ideig oda tud figyelni, ha számára érdekes az a tevékenység.
Megfigyelhető, hogy a tévét, monitort is hosszasan tudja nézni, hiszen folyton változó képet mutat, éppen ezért nehéz megmondani, hogy mennyi ideig tudja elfoglalni magát a gyermek és ugyanarra a dologra koncentrálni.
Mi a jellemző az óvodás korúak figyelmére?
Erre a korosztályra az önkéntelen figyelem a jellemző, ezért fontos, hogy a felnőtt részéről legyen kellő hangulati alapozás, a motiváció. A 3-4 éves gyermek figyelme könnyen elterelődik, ezért egy cselekvés során folyamatosan fenn kell tartani az érdeklődését, nem elég egyszer motiválni. Természetesen a kor előrehaladtával figyelme tartósabbá válik.
Óvodáskorban a figyelem többször leragad egy- egy olyan dolognál, ami érzelmileg mélyen érintette ezért nehezen tud váltani egy új esemény felé, mert gyenge a figyelem megosztása. Később, amikor már szándékos lesz a figyelme felismeri a megfigyelt dolog érdekességét és egy idő alatt több tárgyat tud adott idő alatt megfigyelni, mint fiatalabb korában.
A szakirodalomban fellelhető adatok szerint nagy a különbség a korosztályokon belül, a 3-4 éves korosztály esetében 5-10 perc, az 5-6 évesek esetében 15-20 perc a figyelem kapacitása.
Hogyan tud a szülő segíteni a koncentrálóképesség fejlődésében?
- Csökkenteni kell az ingereket.
- Legyen állandóság a gyermek életében.
- Fontos, hogy mindig kipihenje magát.
- Legyen sokat a szabad levegőn.
- Keressük meg, mi az ami igazán le tudja kötni.
Mit tehet az óvónő?
Minden óvodás érdeklődő, kíváncsi, elsődleges tevékenysége a játék. Biztosítani kell, hogy a gyermek szabadon játszhasson és legyen lehetősége vizsgálódni és megbeszélni a különböző jelenségeket, ugyanis a gyermekek a játékon és saját tevékenységén keresztül élményeket szereznek, és azok tartják ébren bennük a vágyat a környező világ megismerésére, és a tanulás örömeinek az átélésére.
Figyelembe kell venni, hogy a egyéni érdeklődések eltérőek. Biztosítani kell számukra a tág teret az egyéni érdeklődésre, hiszen a gyermek az általa kedvelt tevékenységekben hosszabb távon fenntartható az aktivitás. A gyermek szerzett tapasztalatait úgy kell rendezni, hogy fejlődjenek megismerő és kognitív képességeik, és a kreativitásuk.
Olyan légkört kell biztosítani, hogy a gyermekek minél többször átéljék a felfedezés örömét. Érzelmekre épülő, biztonságos, szeretetteljes légkörre van szükségük, hogy képességeiket és tevékenység szükségleteit biztosítani tudják.
Az óvodába kerüléskor a gyerekeknek szüksége van ovis zsákra, amiben a saját holmijait tudja tartani és könnyen megtalálja, ha szükséges. Ilyen zsák ovisoknak webáruházból is rendelhető az Oviságynemű webáruházban nagy választékból válogathatunk.
Összegezve
Az óvodás gyermek figyelme folyamatosan elkalandozik és csak rövid ideig tud ugyanarra koncentrálni, ugyanakkor folyamatosan fenn kell tartani az érdeklődését, nem elég egyszer inspirálni.
Kép forrása: Pexels.com
Hirdetés (X)