Mi okozza a munkahelyi stresszt? Miért kell tenni ellene?

stressz Kép forrása: Unsplash.com

A munkahelyi stressz egy igazi kisördög, ami könnyedén megkeserítheti a hétköznapjaidat, sőt! A hétvégéket és a nyaralásokat is. Az állandó stresszelés nem normális dolog, nem szabad természetesnek tekinteni, hiszen nem „csak” mentális, hanem fizikai betegségekhez is vezethet.

Nézzük meg, milyen körülmények okoznak leggyakrabban kellemetlenséget és miért fontos aktívan foglalkozni ezzel a témával! Hoztunk pár stresszcsökkentő tippet is!

Mi okozza a munkahelyi stresszt? Mi áll leggyakrabban a háttérben?

1. Irreális elvárások, tarthatatlan határidők

Nagyon sok munkahelyen nincsenek összhangban a képességek és az elvárások, egy-egy munka időigénye és a megszabott határidő. Ha nagyon gyorsan kell pontos, minőségi munkát végezni, az hatalmas stresszt okozhat, különösen akkor, ha a vezetőség egyáltalán nem megértő a helyzettel kapcsolatban.

Ez egyszer-kétszer elviselhető, de ha folyamatosan ilyen helyzetben találja magát az ember, az hamar meg fogja viselni szellemileg. Ez pedig hová vezet? Hibákhoz, pontosan ahhoz, amit mindenhol fontos lenne elkerülni.

2. Tiszteletlenség, a hibák nem megfelelő kezelése

Ha a legkisebb hibáért is megalázásban, üvöltözésben és lekezelő kioktatásban van része valakinek, az állandó stresszt, félelmet generál. Ilyen helyen az ember rettegve dolgozik, hiszen minden pillanatban ott lebeg feje felett a megalázás és a kirúgás veszélye.

Persze a tiszteletlenség nem csupán vezető és beosztott között jelenthet problémát, hanem kollégák körében is, akik ugyanúgy megkeseríthetik egymás életét.

3. Nem egyértelmű feladatkiosztás, a feladatkörök összemosódása

Pontosan elvégezni egy feladatot csak akkor lehet, ha az utasítások is egyértelműen, érthetően vannak megadva. Ennek hiányában igen nagy rá az esély, hogy valaki hibázni fog, ami persze megint csak egy stresszfaktor. Az is állandó problémát okozhat, ha nem teljesen tisztázott, kinek mi a feladata, vagy egy adott munkát valójában kinek kellene elvégeznie.

4. Kivételezések, nem egyenlő bánásmód

Ha X munkavállalót előveszik azért, amit Y gond nélkül megtehet, az állandó feszültséget és stresszt okoz a kollégák között is. Senki nem szereti, ha ok nélkül kivételeznek valakivel, miközben vele rosszabbul bánnak, vagy hátrányos helyzetbe hozzák, pedig ez gyakran előfordul.

5. Alacsony bérek – magas elvárások

Egyik tipikus oka a munkahelyi stressznek, ha a feladatok mennyiségéhez és nehézségéhez képest a dolgozók nincsenek eléggé megfizetve, vagy nem kapnak semmilyen bónuszt, béremelést, elismerést. Még rosszabb, ha ez a cégnél nem vonatkozik mindenkire, hanem egy-egy munkavállaló nagyon is jól keres, miközben mások közel sem.

6. Rossz munka-magánélet arány

A rengeteg túlóra és hétvégi munka időt vesz el a családtól, a pihenéstől és a hobbitól, ez pedig komoly problémát okozhat hosszútávon, de ugyanilyen káros lehet a  rosszul kialakított többműszakos beosztás is – főleg családos embereknek. Erre a faktorra súlyos esetben egy házasság is rámehet.

7. A NEM-et mondás és a személyes határok hiánya

Sokan nem gondolnák, pedig ennek a két dolognak az elhanyagolása okozza a munkahelyi stressz legnagyobb részét. A NEM szó használatára való képtelenség szinte népbetegség, pedig fontos lenne ahhoz, hogy mások is megértsék, mi az, amit vállalsz, és mi az, amit nem.

A határok meghúzása sem azt jelenti, hogy valaki rossz munkavállaló, hanem csak annyit, hogy tiszteli önmagát. Ha valaki mindent elvállal, mindenbe beleegyezik és soha nem érvényesíti az érdekeit, az elképesztő mennyiségű stresszhez vezet.

Miért fontos a munkahelyi stressz leküzdése és megelőzése?

A munkahelyi stressz több egy kellemetlen érzésnél, hatásai pedig nem maradnak a cég falai között, hanem kihatnak az egész életre. Akit folyamatosan kezelhetetlen mennyiségű stressz ér, az…

  • Nem képes kihasználni a délutáni szabadidejét
  • Nem tud kiszakadni a munkából még hétvégén, nyaraláson sem
  • Kevesebb minőségi időt tölt a családjával, szeretteivel
  • Elhanyagolja a barátait
  • Nem foglalkozik a hobbijával, az egyéni céljaival
  • Gyakran küzd alvászavarral
  • Súlyproblémáktól szenvedhet
  • Hamarabb nyúl az alkohol és a kábítószerek után
  • Rosszabbul teljesít a munkahelyén, ami még több stresszt eredményez
  • Betegessé válik – köszönhetően a stressztől meggyengült immunrendszernek
  • Hajlamosabb lesz a különböző szív-és érrendszeri betegségekre

Az említett következmények pedig közel sem festenek teljes képet. A tartós, kezelhetetlen munkahelyi stressz súlyos betegségekhez, mentális problémákhoz, elmagányosodáshoz és függőséghez vezethet, így muszáj mindent megtenni a helyzet javításának érdekében! A munkavállalónak és a munkáltatónak is ez az érdeke.

Hogyan lehet csökkenteni a munkahelyi stresszt? Nézzünk pár tippet!

1. Válts munkát

Drasztikus, de van az a hely és helyzet, amin tényleg csak ez segít. Ha ki nem állhatod, amit csinálsz, vagy a céget, aminél csinálod – ha sem a kollégák, sem a főnökök, sem a feladatok nem lelkesítenek és még a fizetés is alacsonyabb, mint szeretnéd, akkor lépni kell. Ez persze nagyon nehéz, alaposan át kell gondolni, de előbb-utóbb muszáj megtenni.

2. Állj ki magadért, tanulj meg nem elvállalni mindent

Ha stresszes a munkahelyed, érdemes ezzel a lépéssel indítanod, mert szinte biztos, hogy számodra is problémát okoz az érdekeid érvényesítése. Ha nem akarsz vállalni egy feladatot, mert nem a te kötelességed, akkor mondd ki. Ha nem tetszik egy vezetői döntés, beszélj róla.

Elégedetlen vagy a munkakörülményekkel? Adj neki hangot! Meglepődnél, mennyi minden változhat, ha lépéseket teszel az ügy érdekében. Rengeteg munkáltató van, akivel meg lehet beszélni a gondokat, csak sokan bele sem fognak.

Sok esetben igaz az, hogy ha nem változtatsz a saját hozzáállásodon, akkor értelmetlen munkahelyet váltanod, hiszen máshol is ugyanez lesz.

3. Ne vedd annyira komolyan, Te nem vagy egyenlő a munkáddal

Vannak munkahelyek, ahol a magas szintű stressz szinte elkerülhetetlen. Ha ilyen helyen dolgozol és nem szeretnél felmondani, akkor érdemes kicsit nagyobb távolságot tartani a cégtől, erősíteni magadban a gondolatot, hogy a munkád nem az életed és nem is személyes ügy.

Ez persze nem fog két nap alatt sikerülni, sőt, lehet, hogy évek alatt sem leszel képes elérni, hogy a munkád alig legyen hatással a magánéletedre. Megpróbálni azonban mindenképp érdeme.

4. Sportolj többet, étkezz tudatosabban

A csapból is ez folyik, nem véletlenül. A rendszeres mozgás és a tudatos táplálkozás úgy segít megküzdeni a stresszes helyzetekkel, hogy idővel magadon is meg fogsz döbbenni. Kicsit kevesebb cukor, kevesebb kenyérféle, több zöldség-gyümölcs és heti néhány óra mozgás csodákra képes.

+1 tipp csapatvezetőknek, cégvezetőknek: foglalkozzatok a közösséggel

A munkahelyi stressz egy részét hatékonyan csökkentheti, ha a kollégák és a vezetők jobban megismerik egymást és közvetlenebb kapcsolatba kerülnek, hiszen a nehézségek megbeszélése is könnyebb olyan emberekkel, akik mögött történetet is látunk. A kommunikáció pedig – mint életünk minden területén – itt is kulcsfontosságú.

A közösség formálására a csapatépítő a legjobb módszer, pár havonta egy-egy közös, érdekes buli, ahol mindenki egyformán oldottan érezheti magát. Szerencsére sok érdekes helyszín, program és csapatépítő játék közül lehet választani.

A munkahelyi stressz nem játék és nem is vicc: az egész életed múlhat azon, tudod-e csökkenteni vagy kezelni. Minél előbb kezded, annál jobb!

Kép forrása: Unsplash.com

Hirdetés (X)