Ütős bringás hajtóművek nyomában

hajtómű Kép forrása: Pixabay.com

A hajtómű egy összetett szerkentyű, ezen a területen valamennyi terméket különböző technológiával állítanak elő. Léteznek olyan speciális hajtóművek, amelyek láttán tátva marad a szánk. Olyan termékek, melyek az alkatrészek csúcsát reprezentálják.

Ha nem lenne elég a “wow” élmény, és te kíváncsi vagy a részletekre is, akkor most jó helyen jársz, mivel a következő cikkben górcső alá vesszük az egyik legjobb hajtóművet!

Amikor egy hajtómű válik a csodálatod tárgyává

A hajtásrendszer, ha úgy tetszik, a kerékpár mozgatórugója és nagyon színes a bringás piac ezen területének kínálata. Elég a Bikepro.hu kerékpár webshop hajtás kategóriájában barangolnod, és te is látni fogod. Ám mi most kifejezetten néhány különlegességre szeretnénk fókuszálni.

Tudtad, hogy a világ legkönnyebb hajtóműve mindössze 293 gramm? Ezen szépség konkurens hajtóművei többnyire ragasztott acélból készülnek, hiszen a sima kovácsolt vagy az üregesre kovácsolt darabok már nem igazán hozzák lázba a gyártókat. Miért? Pusztán azért, mert már nem képesek olyan vékony részelemeket kovácsolni, annyiféle szögből, amelyek ezt a páratlan technológiát súlyban is versenyképessé tennék.

Ekkor jött az ötlet, hogy a ragasztás beválhat. Ennek a módszernek csupán egyetlen hátránya van; az illesztési pontoknál szükség van egyfajta speciális anyagátmenetre, hogy nagy legyen a tapadási felület, még akkor is, ha a terhelés nem indokolja. Ez már plusz tömeg.

A Clavicula nagy fegyvere

A Clavicula viszont megtalálta a titkos fegyvert, a kiskaput, amivel tökéletesíthető a folyamat. Ő a gyártás során szinte minden részt karbonból alkot meg, kivételt képez ez alól a menetes pedáltengely. A hajtóműben tehát nincs plusz beleragasztott vagy préselt alu elem, nincs pótlás, kitöltés.

Habár ez mind szép és jó, de a súlycsökkenést nem a karbonnak köszönhetjük. Ez csupán előny, hiszen a hajtókar karbon szövetének átvezetése a tengelybe merev karüreget eredményez. Az igazi aduász a lánckeréktartó csillag lábainak alakja. Előre-hátra irányban, a hajtási erőnek egy háromszög alakú rész áll ellen, amit szinte lehetetlen elhajlítani.

Még néhány plusz profi kiegészítés

A Clavicula a bal kar rögzítését is profin oldotta meg. Átmenő alu-insertekkel kapcsolta össze az alkatrészeket, s ezek el tudnak fordulni a karvégekben. Ekkor a rögzítőcsavar egyenesen húzza össze a végeket. Nem keletkezik még egy hajlító erő, ami gyengíti az anyagokat.

Az ilyen alkatrész merevségi mutatói nem térnek el a hagyományos darabokétól, ám jóval könnyebb a súlyuk. A hajtómű 95%-ban karbonból készül, tehát a piacon elérték a technológia korlátait. Néhány évig ez lesz a legkülönlegesebb és legprofesszionálisabb tervezésű produktum. Neked hogy tetszik? Mit gondolsz, mennyire praktikus ez a tervezés?

Milyen a minőségi hajtómű? Olyan, aminek kapcsán a design, a súly, a technológia terén sem lesz hiányérzetünk.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)